Monumentalne konstrukcje, wtopione w krajobraz lasów, to fragmenty historycznej linii kolejowej, która kiedyś łączyła Gołdap z Żytkiejmami. Mosty, nazywane często „Akweduktami Puszczy Rominckiej”, należą do jednych z najwyższych w Polsce.
Historia mostów
Historia tych mostów rozpoczyna się w pierwszych latach XX wieku, gdy na terenie ówczesnych Prus Wschodnich postanowiono rozbudować linię kolejową. Istniała już wtedy cała infrastruktura kolejowa łącząca Giżycko z Węgorzewem. Most kolejowy nad rzeką Sapiną w Kruklankach, nazywany dziś zwalonym mostem, w tym czasie należał do największych budowli kolejowych. O uruchomieniu linii Gołdap – Żytkiejmy w znaczącym stopniu decydowały względy militarne. Miała ona biec wzdłuż granicy z Rosją, co na wypadek wojny znacząco ułatwiałoby przerzucenie wojsk do Rosji.
Linia kolejowa budowana była etapami, a oddana do użytku została jesienią 1927 roku. Podróż z Żytkiejm do Gołdapi, na odcinku wynoszącym 39,5 km, trwała 1 godzinę i 6 minut. Niestety w 1944 roku została rozebrana. Przejście Armii Czerwonej spowodowało rozgrabienie torów i wywiezienie ich do ZSRR. Dziś w Żytkiejmach pozostał jedynie budynek kolejowy napisem „Schittkehmen”. Rzekomo napis ten był wielokrotnie zamalowywany, jednak po jakim czasie ponownie stawał się widoczny.
Mosty w Stańczykach
Architektura mostów wyglądem przypomina rzymski akwedukt Pont-du-Gard we Francji. Najbardziej znane i popularne wśród turystów są bliźniacze mosty w Stańczykach. Mosty te należą do najwyższych w Polsce. Ich konstrukcja jest pięcioprzęsłowa, długości wynosi 180 m, a wysokości ok. 40 m. Kilka lat temu wykorzystywane były przez entuzjastów sportów ekstremalnych do skoków na bungee. Obecnie teren jest własnością prywatną, a wstęp jest płatny.
Mosty w Kiepojciach
Para bliźniaczych mostów kolejowych znajduje się również w Kiepojciach. Wiadukty są trójprzęsłowe, północny został ukończony przed I wojną światową, przy drugim (południowym) nie dokończono budowy nasypów prowadzących do niego. Miały one stanowić magistrale łączące Chojnice przez Prusy Wschodnie do Wilna.
Mosty w Botkunach
Najmniejsze i najtrudniejsze do znalezienia są mosty w Botkunach nad rzeką Jarką. Położone są w odległości 2 km. od miejscowości Galwiecie. Do jednego z mostów biegnie piaszczysta droga, tak więc można po moście przejechać nie zauważając go. Aby wiec je zobaczyć, trzeba zejść stromą ścieżką nad samą rzeczkę.
Wiadukty w 1979r. wpisane zostały do rejestru zabytków nieruchomych województwa warmińsko-mazurskiego.
Dodaj komentarz na Facebooku